Det finns gott om furu i Sverige. Vi har också ett hållbart skogsbruk som bygger på principen att varje träd som skördas ersätts med två nya plantor. Det gör svensk furu till ett sunt och hållbart materialval. Det är också ett material som kan ges många olika uttryck vilket gör furu än mer intressant. För att visa furuns potential har Svenskt Trä inför Stockholm Furniture & Light Fair valt att inleda samarbeten med bland annat designern Lisa Hilland och sistaårsstudenter på Malmstensskolans designprogram.
- Vi vill visa vilket nyskapande material furu är och möta den nyfikenhet som vi märker av från både formgivare och inredningsarkitekter. Det finns ett stort behov av att få mer kunskap om materialet. För oss är det också intressant att se hur kreatörer med olika erfarenhet kan formge exklusiva möbler av furu med helt nya uttryck. Med de kontakter och den information vi har tillgång till kan vi bidra med både rådgivning och inspiration, säger Björn Nordin på branschorganisationen Svenskt Trä.
På Stockholm Furniture & Light Fair presenterar Lisa Hilland det nya varumärket Mylhta som innehåller flera möbler tillverkade i furu. Bland annat har hon arbetat med Shou sugi ban och sotad furu. Hon har även formgett bord och stolar med ett fanerat mönster i furu som på ett nyskapande sätt visar furuns årsringar.
- Målet med Mylhta är att arbeta med design, kvalitet och hållbarhet. Furu kändes som ett självklart val till möblerna. Jag vill också undersöka olika sätt att förädla furu för att ta fram mer exklusiva möbler. Bland annat har jag experimenterat med att få fram nya ytor. Från Svenskt Trä har jag fått användbara råd till det här projektet, berättar Lisa Hilland.
Eleverna på Malmstensskolans designprogram kommer under Möbelmässan att presentera utställningen ”The Pine Manifest” tillsammans med Svenskt Trä och Blå Station. Svenskt Trä har bidragit med rådgivning och med furu av hög kvalitet som är hämtad från Dalaskogar. Utställningen består av ett tiotal möbler och accessoarer tillverkade av furu, och alla med helt olika uttryck, vilket är ovanligt.
- Eftersom hela vårt samhälle måste ställa om och bli mer hållbart så ser jag furu som ett viktigt ”hållbart” framtidsmaterial. Till och med våra politiker pratar om det gröna guldet som dessutom växer utanför ytterdörren. Själv tillhör jag generationen som fick genomlida uppväxten med alldeles för mycket brun furu, så det blev aldrig ett förstahandsval. Därför ville jag nu uppmuntra och utmana eleverna till att göra de här träslaget lite sexigare och jag måste säga att de verkligen har lyckats. Som jag ser det har många av projekten potential att sättas i produktion, vilket också var ett av målen med den här uppgiften, berättar Johan Lindau från Blå Station, initiativtagare till studenternas produktbrief, som även lett projektet tillsammans med Chandra Ahlsell från Folkform.
Om Lisa Hilland:
Lisa Hilland är designer med gedigen erfarenhet och har samarbeten med företag som Gärsnäs, Gemla, Orrefors och Svenskt Tenn på meritlistan. Lisa är utbildad på Central Saint Martins College of Art and Design i London och driver sedan 2005 egen designbyrå. Hon har erhållit flera priser, bland annat Lauritz Icon Award år 2017 för möbelserien Bow framtagen i samarbete med Gemla.
Om Malmstensskolan:
Malmstensskolan lyder under Linköpings universitet och tillhör en av få utbildningar som har universitetsprogram med hög hantverksnivå. Skolan erbjuder utbildning i möbelsnickeri, möbeldesign och möbeltapetsering, där designutbildningen fokuserar på produktion medan hantverksprogrammet är inriktade på finsnickeri och High end-möbler.
Om Johan Lindau och Blå Station:
Johan Lindau är ägare och ledare på Blå Station, designföretaget som startade år 1986 av formgivaren Börge Lindau. Målet var att producera möbler som formgivaren själv tyckte om och som han eller hon själv tyckte hade ett berättigande på marknaden. Den inställningen är ärvd och gäller fortfarande.