- Vi ville skapa ett tryggt rum och landade i att försöka förkroppsliga känslan av att vila i en rosa livmoder. Med hjälp av färg och furu kunde vi skapa ett kök där man omringas av värme och den kroppsliga färgens intensitet, säger designerduon Lisa Lindh och Klara Hedengren som formgivit köket.
Svenska institutet i Paris renoverar sina sex gästlägenheter för att stärka designprofilen med fokus på svensk design och hantverk, hållbarhet, innovation och kvalitet. Satsningen går under namnet Swedish Design Moves och Hem x 6. Ett av köken, ett modernt rosa furukök, formgavs av Lisa Lindh och Klara Hedengren som är svenska alumni från Beckmans.
Designerduon från Beckmans fick i uppgift av Svenska institutet att skapa ett naturnära rum av korridorsköket som inte riktigt gick ihop med resten av huset som är fyllt av historia, konst och liv. Med inspiration från kvinnliga konstnärer som tidigare satt sina spår i lägenheterna hos Svenska institutet i Paris, skapade de ett både estetiskt vackert och praktiskt kök. Den rundade bänkskivan bjuder nu in till samtal med den som lagar maten och kan även fungera som arbetsbord en tidig morgon.
- Lisa och Klara har gjort ett fantastiskt arbete och de har verkligen lyckats förvandla korridoren till en harmonisk plats där man vill hänga. Intressant är också att de har hittat kontrasterna mellan den trävita insidan tillsammans med den rosa utsidan, säger Björn Nordin som är chef för interiör och design på Svenskt Trä.
- Furu, som är otroligt vackert och lättillgängligt, är ett material vi båda arbetat med tidigare. Vi vurmar båda två för hållbarhet i våra praktiker och att arbeta med svenskt trä känns självklart ur en hållbarhetssynpunkt likväl som det är ett estetiskt val, säger Lisa Lindh och Klara Hedengren.
Om Swedish Design Moves Paris och Hem x 6
Hem x 6 är samlingsnamnet för de sex gästlägenheter som renoverats hos Svenska institutet i Paris. Hem x 6 är i sin tur del av Swedish Design Moves som är en satsning från regeringen/Näringsdepartementet som ska lyfta och stärka Sverige som designdestination och öka kännedomen om och stärka varumärket Sverige och svensk design internationellt.