Naturliga material och repetitiva element är vanligt förekommande inslag i Kengo Kumas verk. Coeda House i Atami, Shizuoka, är inget undantag. Namnet betyder »hus med små grenar« och är en talande beskrivning av den trädliknande byggnaden som byggts av 80x80 millimeters cederträreglar i olika längder. Genom att stapla reglarna på varandra i en slags reciprok konstruktion, har Kuma skulpterat fram en luftig stam som fortsätter uppåt i luften för att slutligen breda ut sig i en generöst tilltagen trädkrona.
Den trädliknande designen med omgivande glasväggar utan skrymmande pelare gör att besökarna har 360 graders utsikt från byggnadens kafé som ligger på 22 meters höjd och 50 meter från havet.
– Hela platsen är omgiven av berg och hav och vi ville skapa en byggnad som passade in i miljön. Inspirationen är hämtad från utrymmet som bildas under ett träd, säger Katsuhito Komatsu, ansvarig arkitekt för projektet hos Kengo Kuma.
Konstruktionen med den 1,4 meter smala och eleganta stammen i mitten som tillsammans med en i varje hörn placerad smäcker stålpelare, som enda vertikala bärande element, bär upp den 144 kvadratmeter stora trädkronan och väcker beundran. Styrkan i konstruktionen kommer av att man använt en form av inlimmad skruv för att fästa reglarna i varandra. Principen bygger på att man injicerar lim i de förborrade hålen, innan själva ankaret skruvas i. På så vis får man en stark konstruktion utan risk för sprickor.
– Den största utmaningen i det här projektet har varit att bara använda 80-millimetersreglar som huvudstruktur. Det här var också första gången vi använde metoden med inlimmad skruv för så små element, förklarar Katsuhito Komatsu.
För att få en byggnad som kan stå emot jordbävningar har man beräknat styrkan hos varje enskild cederträregel och dess infästning. Hemligheten ligger också i en förstärkning med specialdesignade linor med en kärna av kolfiber och ytterhölje av syntet, tio gånger starkare än stål. Kolfiberlinorna löper genom hela stammen och vidare upp genom taket för att slutligen fästas i hörnen. Behandlingen av linorna med termoplastiskt lim bidrar ytterligare till att öka styrkan och flexibiliteten i de extremt lätta linorna.
– Styrkan var en av anledningarna till att vi valde cederträ. Men vi ville också ha cederträ för färgens skull, säger Katsuhito Komatsu.
Färgen är inte bara vacker på dagen. I skymningen skiner det upplysta trädet och takkronan som en skir lykta, där värmen från ljuset förstärks av värmen i träet. Och på golvet skapas spännande ljusmönster och skuggor av belysningen som silar ner mellan regelstrukturerna.
– Metoden att arbeta med små element bidrar också till en demokratisk arkitektur, säger Katsuhito Komatsu.
Text Sara Bergqvist